Music in Islam

pic of a daf (left)

FOREWORD:

This article is taken from A. Rahman Shad’s Al-Halal Wal-Haram. The book covers various and broad topics of Islam’s do’s and don’ts. Since the book is written in English, I would prefer summarising it to translating it to make it easier for me. So, for this article and for the next three articles I would like to present topics from this book with possible patches from various sources. In this today’s article I select the topic on music in Islam. Okay, let’s get down to the core:

____________________

Some people become musicians to earn their living. There is a great difference of opinion amongst the principal jurists regarding the legality of music in Islam. Imam Malik holds it unlawful whereas Imam Shafi’i and Abu Hanifa maintained that it is ABOMINABLE. The right decision on this matter is that song itself is LAWFUL but it becomes unlawful or abominable according to its contents and motives. Warsong is unanimously lawful because it excites heroism and valour in the minds of the warriors striving in the way of Allah. The warsongs are likely to be in praise of Allah. A religious song is also lawful since a religious song is also in praise of Allah. And of course, religious songs in praise of Allah are always lawful. It is an admitted fact that song is one of the best ways to stir up the heart and set it in motion in the path of love of Allah. It is said in this book too that it is lawful to sing mourning songs by way of repentance over sins committed by one but it is quite UNLAWFUL to sing mourning songs in the memory of the deceased relatives or friends that expired in the past because mourning for the dead according to Islam is only allowed for three days and no more! It is lawful to sing decent and joyful songs on marriages and festivals of Ids. The beating of daf (a middle eastern percussion – YNK ) is also allowed.

It is reported on the authority of A’isha (Allah be pleased with her) that Abu Bakr (Allah be pleased with him) came to her when there were two girls near her in the days of Mina. They were beating daf. And they were singing on the Day of Bu’ath (Bu’ath is the battle between two pagan tribes in Yathrib/Madina, please double check it in case that I’m mistaken – YNK ). The prophet (Peace be upon him) was lying covered with his cloth. Abu bakar (Allah be pleased with him) suddenly came and threatened them. Then the prophet (peace be upon him) uncovered his face and said: Leave them, O’ Abu Bakr! These are the days of festival.

___________________________

AFTERWORD:

Now from the text, we know that music is basically lawful in Islam. But the intention of the lyrics itself that decides whether it is lawful (halal) or unlawful (haram). But for me things remain unanswered: What if we like a Russian song (for instance). We don’t understand the lyrics and the lyrics happen to be lewd or indecent. Do we sin from listening to it?? And what if the song is in English, we truly understand the lyrics which are something indecent, yet we listen to it, but we are attracted to the music not to the lyrics. Do we sin from it??

Despite an English article, comments in Bahasa Indonesia are indeed welcome. And in spite of broad and vast answers will flow in and censorship has never been attributable to this blog, friendly comments are preferred to the spirit of Ramadan.πŸ™‚

27 responses to “Music in Islam

  1. At last, first for the first time. Hehehe…πŸ˜€
    Hmmm… Tergantung kitanya juga ya? Yang jelas, Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.

  2. Ahaa!!!… reminds me to the un-ending-sometime-irrational-debates in Islam Room 13πŸ˜€

    I think despite the on-going debates among scholars regarding the ruling of this issue, we always have to keep in mind not to make this music or the musicians become “opium” to our mind nor to worship them like “god”.

    As for “do we sin or not from listening to the music” ….. Wallahualam… Allah SWT knows best.

    ** ngomong apa seeeehhhhh gw…wakakak**

  3. HHHmmmm, I have no idea. So far I love every kind of music and songs. for me to love a songs I had three criteria:
    1. Nice Music
    2. Nice Liryc
    3. Nice Singer
    For sure I don’t like songs with bad languages even though the music so nice and etc. Usually songs with the relegious lyric such as Bimbo’s, Rayhan’s, some of Ungu’s and Gigi’s songs make my belief deeper and stronger. So Wallahualam . thanks

  4. What if we like a Russian song (for instance). We don’t understand the lyrics and the lyrics happen to be lewd or indecent. Do we sin from listening to it?? And what if the song is in English, we truly understand the lyrics which are something indecent, yet we listen to it, but we are attracted to the music not to the lyrics. Do we sin from it??

    For me Sir, I believe, as long as I’m only enjoy the music and its harmoni — Insha Allah, no sin about it and it’s lawful, except: – you begin to worship the music and forgot that behind the beauty there’s the Al mighty. Regarding your issue about indecent lyric,we better avoid it even the music is nice or trying to get its music without the indecent lyric! Wallahualam.

    Good day for you!
    πŸ˜€

  5. wakakakaka saya salah taruh komen mas. pindahin aja ke artikel yg ini. hehe..

  6. Islam juga mengenal adanya musik. Tapi beda ya musik islam dengan musik jaman sekarang.

  7. Perkara musik dalam Islam tak ada beda dengan perkara lukis-melukis (dalam Islam pula tentunya). Dan sebetulnya setiap individu diberi otoritas atas apa yang ia putuskan dan ia kerjakan. Jadi, bisa dikatakan untuk wilayah ini, hukumnya bersifat nisbi. Yah, seperti yang tertera dalam artikel di atas.

  8. waHHH islam memang kayak akan lirik2 indah mas
    enggak kala dengan lirik cinta alah kaulah muda mas

  9. musik adalah seni, dan seni itu abstrak sekali, kadang apa yang tertulis tidak bermaksud seperti yang ditulis, jadi kalau menurut saya, selama niat dan tujuannya halal, itu sah-sah saja, karena ada yang liriknya bagus tapi niatnya jelek, sebaliknyan liriknya terkesan binal dan vulgar tetapi maknanya ada…

    hanya berpendapat :-p

  10. ….and i hope music in islam isn’t mistic or hypocrit justify. So, They must be lawfull by social and human right wisdom.

  11. @Alias

    Betul sekali yang penting niat dalam hati kita dalam mendengarkan musik tersebut.

    @G.a.i.a

    Yes Allah knows best what others don’t. What if the Net acts like an “opium” to your head?? Would it be worse than music?πŸ˜€

    @yulism

    Yes.. mbak Yuli…. I don’t know why…. I don’t like listening to the music with somewhat vulgar lyrics either…. unless I don’t understand the language of the lyrics….πŸ˜€

    @Yoga

    In other words, you imply that is it better or safer to listen to instrumental music?πŸ˜€

    @AgusBin

    Kualat ama yang tua sih…..:mrgreen:

    @achoey sang khilaf

    Iya…nggak apa2….πŸ˜€

    @Edi Psw

    Ya jelas lain dong pak… wong musik tradisional Indonesia sama musik modern Indonesia juga lain kok pak….πŸ˜€

    @esensi

    Ya… betul sekali….. yang penting asal jangan lupa untuk beribadah kalau sudah waktunya…..πŸ™‚

    @Gelandangan

    Mungkin banyak anak2 muda yang nggak suka lagu2 tradisional, kalau lagu2 rock diisi lirik2 Islam kira2 cocok nggak ya?πŸ˜€

    @Denny Eko Prasetyo

    Hmmm…. emangnya lirik binal dan vulgar tapi maksudnya ‘ada’, ada juga ya?:mrgreen:

    @laporan

    Music can be a good thing. So if you listen to it and not violating your religious act and value, it will be fine…..πŸ˜€

  12. Yup–that’s better instead we listen to indecent lyric. πŸ™‚

  13. kalo takut “salah” lirik ( karna ga ngerti bahasanya, PPW) nyanyiinnya disenandungin aja, ato cari jenis musik yg minus-one, huehe..

    *(bla..bla..bla.., PPW) << ngikut2 YNK, ihihihi…*

  14. hmmmm

    saya ga bisa kalo ga suka sama musik…. for i broadcast it four times three hours a weekπŸ˜€

  15. musik dalam islam memang masih menimbulkan pro dan kontra, bung yari, bukan pada liriknya semata, trapi juga pada alat musik yang digunakan, bahkan juga tampilan musisinya. musik seperti apa yang sah menurut islam dan mana yang dianggap “haram”, saya sendiri blas ndak mudheng, haks…. wah, sekarang postingan bung yari pakai bahasa londo semua, yak, wah, ndak bisa fast reading kayak biasanya nih, hehehe :grinL

  16. katanya dulu sunanΒ² juga make music sebagai sarana dakwah?? bener g’ ya??

  17. Kalo saya sih suka maen gitar, tadinya rada rada ngeri juga pas temen2 tau kalo saya maen gitar, karna anak anak sini yang islam banget, tapi saya cuek ajalah, karna saya maen gitar nya juga buat menghibur istri kalo lagi masakπŸ˜€

  18. music yes islam yes … oh yesssss

  19. saya taunya ya seperti apa yang dikatakan pak Sawali itu mas, jadi tergantung lirik & jenis alat musiknya, misalnya seruling itu termasuk unlawful. Bahkan untuk cari aman, ada yang ga pakai instrumen sama sekali, cuma suara penyanyinya aja seperti yang dilakukan beberapa grup Nasyid yang ada di negeri ini. wallahu’alam bishawab.

  20. @Yoga

    So that would be two of us then…..πŸ˜€

    @pipiew

    Kayaknya salah lirik masih mendingan dibandingkan kalau salah melirik orang, ya kan?? Huehehehe…..πŸ˜€

    @natazya

    Hehehe… ya iyalah…. radio is attributable to music, without it, it would be spiceless ya??πŸ˜€

    @Sawali Tuhusetya

    Wah… sulit dong ya kalau tergantung alat musiknya. Klasifikasi suatu alat musik halal apa haram jadi apa dong ya?❓

    Hehehe… Bahasa Inggrisnya hanya buat 4 kali ini saja pak Sawali. Sehabis itu pakai Bahasa Indonesia lagi….πŸ˜€

    @zoel

    Mungkin juga…. soalnya waktu itu belum ada Internet dan TV barangkali….:mrgreen:

    @Raffaell

    Wah…. sekal2 pengin dengerin nih mas raffaell maen gitar! Gitar akustik apa gitar listrik nih??πŸ˜€

    @mantan kyai

    Kalo ngebor inul gimana ya?? Yes juga?? **halaah puasa2**:mrgreen:

    @inos

    Wah… baru tahu kalo seruling itu haram….. padahal alat musik jawa barat ada juga yang seruling ya?? Kalau nyanyi tanpa musik, seperti sama dengan sayur tanpa garam kalau buat sekarang, kecuali mungkin kalau a cappella (musik nyanyian tanpa alat musik).πŸ˜€

  21. Music in Islam, bukan tergantung alat, melainkan pada esensi dan tujuannya. Setiap untaian nada yang bertujuan menyeru pd amar makruf dan nahi munkar, bs disebut musik Islami

  22. Bagi saya musik adalah Islam kalau musik dimaknai sebagai keindahan; membaca al-quran, apalagi dari pelantung yang fasih luar biasa. Banyak jenis musik yang diciptakan ulama untuk menyuarakan firman Allah SWT. Jadi, pada hakekatnya ndak masalah. Musik menjadi masalah kektika dibelokkan memuji yang lain, menikmati yang lain, dan setersunya (eh … ngawur kali ya. Biar aja …)

  23. Harus jelas dulu pengertian ‘musik’ dalam konteks Islam.
    Islam meletakkan musik sebagai bagian ibadah dan dakwah, dan bukan menampakkan eforia. Sejak zaman nabi sampai generasi walisanga, musik identik dengan upaya pengenalan tentang agama Islam. Penonjolannya adalah pada segi memperhalus bahasa dakwah untuk dapat berterima dengan semua pihak. Selebihnya, maka musik dalam Islam bisa jadi perdebatan panjang.

    Jika musik dalam konteks bagaimana Islam mengakomodasi kehadiran musik (dan peralatannya) sebagai kebutuhan manusia, maka yang dilihat adalah azas manfaatnya.

    Semoga musik tetap menjadi bagian dakwah!

    Salam tra la la tri li li!

    Tabik!

  24. anuu… ada yang bahasa jawa ndak? we he he. saya juga pernah dikasih tau temen that music is something forbidden. dunno the reason, but my friend said that music makes people forget their god… ah… jadi binun sendiri…

  25. @mikekono

    Mudah2an makin banyak musik2 dengan lirik2 yang baik dan tidak hanya mengumbar popularitas ya??

    @Ersis Warmansyah Abbas

    Betul pak…. kalau musik yang liriknya mengandung shirik sih memang haram untuk dinyanyikan… hehehe….. Tapi kalau kita tidak sengaja mendengarnya tapi nggak mengerti liriknya karena tidak mengerti bahasanya tidak dosa kan pak?πŸ˜€

    @zulfaisalputera

    Yah… mudah2an musik digunakan untuk hal2 yang baik saja. Sepertinya musik sama saja dengan Internet, sebagai alat, jikalau ditujukan untuk hal2 yang baik tentu diperbolehkan, sebaliknya jika digunakan untuk hal2 yang merusak maka hal tersebut tentu tidak diperbolehkan……

    @khofia

    Hehehe… ya iyalah… jangankan begitu…. wong keasyikan baca Quran sampai lupa shalat juga sama saja berdosa…. betul ndak??πŸ˜€

  26. β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„
    β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„
    β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„
    β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„
    SITUS YANG KEREN PALING SEKALI
    SITUS YANG KEREN PALING SEKALI
    SITUS YANG KEREN PALING SEKALI
    SITUS YANG KEREN PALING SEKALI

    MARI SIMPAN GAMBAR KAMU DI DALAM “GAMBAR JAMBAN”
    MARI SIMPAN GAMBAR KAMU DI DALAM “GAMBAR JAMBAN”
    MARI SIMPAN GAMBAR KAMU DI DALAM “GAMBAR JAMBAN”
    MARI SIMPAN GAMBAR KAMU DI DALAM “GAMBAR JAMBAN”

    HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA= http://gambarjamban.notlong.com/

    SITUS YANG KEREN PALING SEKALI
    SITUS YANG KEREN PALING SEKALI
    SITUS YANG KEREN PALING SEKALI
    SITUS YANG KEREN PALING SEKALI

    BARU MAKNYUSS!!
    β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„
    β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„
    β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„β–€β–„

    ________________________________

    Yari NK replies:

    Lagi jualan jamban seken ya mas??:mrgreen:

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s